Digitale dienstverlening overheden verder toegenomen

De digitale overheid verovert steeds meer terrein. Dit blijkt uit twee recente onderzoeken van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Minister Plasterk toont zich tevreden: “De overheid sluit aan bij een ontwikkeling die zich in een vlug tempo voltrekt. Zeker als het gaat om de relatie tussen overheid, burgers en bedrijven.” Gemeente Den Haag scoort hierbij het hoogst van alle gemeenten.

Groter aanbod van digitale diensten

Het eerste onderzoek geeft inzicht in het aanbod van digitale diensten van overheidsorganisaties. Het blijkt dat 88 procent van veelgevraagde producten digitaal beschikbaar is, bijvoorbeeld het aanvragen van huur- of zorgtoeslag en het regelen van studiefinanciering of parkeervergunning. De gemiddelde digitale volwassenheid (indicator voor hoe geavanceerd het product wordt aangeboden) is 71%. Dat was 68% in 2015 en 58% in 2014. Dat houdt in dat het steeds makkelijker wordt om formulieren niet alleen digitaal aan te vragen of te downloaden, maar dat websites ook de mogelijkheid bieden om met vóóringevulde gegevens een product online aan te vragen.

Toename van het gebruik

Het tweede onderzoek kijkt naar het gebruik van voorzieningen die de digitale overheid biedt. Ook hier is een positieve trend zichtbaar. Zo is bijvoorbeeld het aantal authenticaties met DigiD gestegen met 30%: in 2015 werd 206 miljoen keer ingelogd terwijl er een jaar eerder 158 miljoen keer werd ingelogd. Ook het aantal actieve DigiD-accounts groeit: van 11,8 miljoen in 2014 naar 12,5 miljoen in 2015. Er is een duidelijke toename waarneembaar in het aantal Digid-machtigingen, digitale post via de Berichtenbox en het aantal bezoeken aan het Digitaal Ondernemersplein.

Dit bericht is gebaseerd op een bericht op gemeente.nu en binnenlandsbestuur.nl